12 augusti 2011

tre, fyra, fem.

tre.
den tredje augusti tänkte vi att det skulle vara trevligt att ses allihopa eftersom det är så sällan vi gör det. och kommer att göra, eftersom skolan inte håller oss samman längre.
vi gick till boule och berså. det var jag, schlö, saga, nea och alice. sen kom alices pappa och lillebror och hälsade på. alices lillebror ät rödhårig och jättesöt, fast väldigt blyg nu för tillfället.
de hade tzayspett. för er oinvigda kan jag tala om att det är väldigt gott och inte ett dugg köttigt, så man kan äta det som vegetarian liksom. dock var portionerna lite väl snåla för en sån peng.
sen blev det kallt, så vi förfirade mig (jag fuskade lite med gi) och beställde en cheesecake och en kladdkaka som vi åt. sen cruisade vi vidare till ett café innan sängen kallade.

fyra.
den fjärde augusti var min födelsedag och eftersom jag inte fått äta kolhydrater på tre veckor var jag grymt sugen på bagels. så det hade jag beställt. bagel med lax och apelsinjuice till det. bara en massa kolhydrater. mums!
sen gick pappa till jobbet och mamma och jag gick till moderna museet, för det ville jag göra. vi fick vänta på saga ett tag som hade försovit sig (stackarn försover sig en massa numer eftersom hon jobbar sönder sig och aldrig får vila kroppen tillräckligt. host.). men det gjorde ingenting, för vi satt utanför och drack ramlösa ett tag.
här var vi.
min mamma.
till slut kom saga (vi tröjmatchade oavsiktligt dagen till ära). vi gick en guidad tur genom museets fotoutställning. det var jättejättejättefint. ni vet att jag älskar fotografi va?
här är jag. vi åt paj. och det var fantastisk utsikt. det är en liten skandal, men vi hann inte med siri derkert-utställningen eftersom jag var tvungen att springa iväg och guida några amerikaner genom sofo.
 så det gjorde jag. guidade lite, visade string, stockholms fulaste byggnad, var de spelat in amerikanska film versionen av stig larssons böcker osv. när jag var klar med det var det dags för middag med mami och papi. vi hade tänkt gå till thaibåten, men hade inte bokat bord så det var en och en halv timmes väntetid. då tänkte vi: nej. och så gick vi till skrovet (som ligger lite längre bort än nyfiken gul om ni vet).
där satt vi precis vid vattnet och såg solen gå ner. jag åt köttfärspaj (man kan inte få nog av paj)
det var en av de finaste födelsedagarna tror jag. så prestationslöst (förutom guidningen) och stresslöst.

fem.
den femte augusti jobbade jag från klockan sju på morgonen. men efter jobbet skulle jag möta ester och emilia för en liten födelsedagsfika. vi sågs vid skanstull (jag var sen eftersom kanal fem inte ville äta sin lunch i tid). vi gick upp mot vitabergsparken med en glass i hand.

det var tydligen mycket viktigt att sitta i lusthuset för ester och emilia. så vi gick dit. och där. DÄR. började några sjunga. ja må hon leva. och så var det mina kompisar!!
såhär glad och chockad blev jag. (obs: stod först helt förstenad tills någon sa åt mig att börja gå igen)
saga hade bakat cupcakes av min favoritlösgodis. (de där chokladpralinerna med toffee i).
ester, emilia, schlö.
kummiz!
filip var där!
elina!
ester och emilia.
vi var ganska många, och det var lite drop in. alla har ju en massa jobbtider och så vidare som omlottar varandra. 
surdegsbröd, brie och fikonmarmelad. mumssss.
sen skulle det jämföras brännor. eller ja "brännor" i vissa fall. elina och saga.

picknick i all ära, men till slut beslutade vi oss för att dra vidare till biosalongen och se bridesmaids. jag grät mer än jag skrattade typ (labil person, ja.)
på kvällen svepte jag och saga en sauvignon blanc i humlan och drog in på spy bar där man aldrig får dansa ifred. dock träffade vi minda och hedvig och det tycker man ju om! fick en cosmo. tack! en mycket fin dag. kanske bättre än själva födelsedagen typ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar