4 maj 2012

en kortversion av konstvetenskap, början på 1900-talet.

Okej. Såhär känner jag: ÅH!
För att nu har vi på riktigt börjat med modern konst i skolan (1900-talet fram till nutid).
Det här är några av mina favoriter fram tills nu + lite rolig kuriosa om dem.
René Magritte. (surrealist, Belgien)
överst: "Bildernas förräderi" 1929
under: "Människosonen" 1964
Ikonisk bild, den översta. Antingen kan man se på den genom semiotiska glasögon eller så kan man bara förundras över motsägelsen.
Otto Dix. (Tyskland)
överst: Reclining Woman on Leopard Skin, 1927
under: Porträtt av journalisten Sylvia von Harden, 1926
Dixs målningar blev bannlysta i Tyskland under Nazitiden eftersom målningarnas motiv inte stämde överens med den bilden man ville förmedla av det gedigna, lyckliga, välmående tyska folket. Dix avbildade ofta prostituerade och hemskheter inspirerade av första världskriget (vilket man hemskt gärna ville lägga bakom sig och glömma). Detta är ett exempel på vad man brukar kalla "20-tals-klassicism", då man syftar på tillbakagången till klassiska måleritekniker (utplåning av penselskriften, betoning av linjen, centralperspektivet). Däremot strävar motiven, som ni ser, inte tillbaka mot klassiska ideal.
Salvador Dalí. (Spanien, Frankrike)
"The Temptation of St Anthony" 1946
Även hos Dalí kan man se 20-tals-klassicismens tekniska drag. Dalí har blivit en frontfigur för surrealisterna och surrealismen, men det ska kommas ihåg att det inte var han som startade rörelsen (även om han var med i den första gruppen av "Paris-surrealister"). Det var André Breton, en fransk poet, som skrev det första surrealistiska manifestet och startade rörelsen. En rörelse som var starkt influerad av Sigmund Freuds idéer om drömtydning (boken "Drömtydning" kom ut år 1899, men är daterad till 1900 eftersom Freud tyckte det såg coolare ut). I motivval sökte man sig bland annat till drömmar för att hitta inspiration och kreativitet.
C O Hultén. (Sverige)
"En tromb av imaginationer" 1948
Hultén är ett exempel på svensk surrealism. Tog med denna bild mest för att den är vacker.
Marcel Duchamp. (Frankrike)
"Fontaine" 1917-1964
Detta konstverk skapade Duchamp inför en öppen utställning (=alla konstverk som skickas in ska ställas ut) som skulle hållas 1917 - en utställning där han själv satt i styrelsen till. För att skapa en diskussion signerade han inte med sitt eget namn, utan med "R. Mutt". Sedan satt han och styrelsen och diskuterade om detta verkligen skulle få ställas ut. Man uppfattade det som ett skämt - att någon lämnat in det bara för att driva med att det skulle vara en öppen utställning (=inget urval). Man kom fram till någon slags kompromiss och placerade "fontaine" i något avskilt hörn i utställningen. Efter utställningen slängde man "fontaine" och först då avslöjade Duchamp att det varit hans verk. Vilket såklart skapade en vidare diskussion inom konsten. Ingen av de tidiga verken (10- och 20-tal) Duchamp ställde ut finns kvar som original, de som finns är (av Duchamp godkända) repliker. Detta gör dock ingenting, menar Duchamp, eftersom det väsentliga är handlingen - att göra ett konstverk av något till synes intetsägande (=exakt vilken fontaine som stod i utställningen 1917 spelar absolut  ingen roll).

1 kommentar:

  1. http://mindajalling.blogspot.se/2012/05/bloggutmaning-delux-av-beyond-retro.html

    SvaraRadera