23 november 2011

koholma

i helgen tog jag ledigt från jobbet och direkt från fotomässan for jag till koholma, sagas land. där skulle vi nämligen spendera en minihelg, jag och mina tjejor (minus två st dåra). jag hade kollat fel på sl och skulle följaktligen inte komma ut till koholma förrän halv sex på söndagsmorgonen = ringde i PANIK till nea och ba: DU HAR INTE BÖRJAT FESTA VA? FÖR JAG MÅSTE FÅ SKJUTS SNÄLLAFINADUÄRBÄST! och så hade jag tur så nea och saga kom och hämtade mig i norrtälje.
så när vi kom fram hade nora x2 fixat i ordning middag, mumsmums. saga sa att quornfärssåsen var jättegod, "smakar nästan som kött!". och jag ba: konztigt av en vegetarian att säga, men ok.
här är nora #1 (även kallad schlö, schleu, bibijugah eller snora).
här är nora #2 (hon ville helst inte bli kallad för ullert när vi började gymnasiet=alla kallade henne ullert=även kallad ullert)
här är nea. hon har körkort, det är bra. annars hade dessa bilder inte funnits.
nora x2 hade, förutom maten, lagat en JÄTTESPÄNNANDE cheesecake. den var nämligen en chokladcheesecake med andra spännande smaker som kanel, pepparkaka osv. mycket förvirrande god.
schlö vill hugga in på cheesecaken kan man se här.
familj carlsson har en bra inredningskänsla. bland annat denna lampan som jag gärna skulle sno med mig hem. skulle nog märkas iofs så jag lät bli.
vi spelade med andra ord och det är galet. speciellt galet var jag och saga som tog sju (?) ord på en omgång (säger er nog inte jättemycket, men omgångarna är väldigt korta förstår ni, så det var bra jobbat. men å andra sidan borde jag och saga ju ha ganska lätt för att förstå varandra lix).
när vi inte ville spela det någe mer så spelade vi galenpanna. svårt som satan var det den här dagen. sen somnade vi till benjamin button (obs. jag är kär i cate blanchett).
elda är mycket viktigt i ett kallt hus i ett kallt land i ett kallt november, så saga startade söndagsmorgonen med eld. (obs. hon jobbar på stadsteatern, duktiga hon, som scentekniker)
eld.
prio #2 en söndagsmorgon som denna: en fantabulös brunch med framförallt pannkakor.
sen: promenad. vi gick ända till rådmansgatan.

på koholma måste man gå LÅNGSAMT.
eller stå stilla och posa.
eller typ tönta sig.
readheads.
här ser man att jag har ett nytt objektiv. jag köpte det på fotomässan för en fantastiskt bra peng. det är ett 35 mm med 1,8 som bländare = jag kan ha sjuuukt kort skärpedjup + fota när det är sjuukt mörkt = naaaaaajs.
här kan man tro att vi gör en liten konstig installation på en bro,
men egentligen är det nea här som fotar resten.
såhära.
det är mycket skog,
och man måste ju klämma lite på vitmossan.
sen sätter man sig på en klippa och tittar ut över havet och ser stora ålandsbåtar + en säl (!)
stämningsbelysning + glögg (!)
när det blev mörkt igen (=mycket snart) vandrade vi tillbaka
sen åkte hela gänget hem förutom jag och saga som ville stanna en natt till.
och det blev morgon.
såhär känner jag saga bäst.
gölleplutt.
innan det blivit ljust var vi på väg in till stan och dagg-/regndropparna hängde tungt i buskarna.
kolla hur fint drömskt det blir när man har kortkortkort skärpedjup. (behöver jag säga att jag är lite kär i mitt nya objektiv?)
#luktagott
#luktagott nr2
det var allt för den helgen. det gick för snabbt, men var hemskt skönt att bara komma bort lite.

1 kommentar:

  1. nej, jag sa att det såg ut som kött!! hur skulle jag kunna säga att det smakar som kött, jag vet inte hur kött smakar?

    SvaraRadera