7 april 2012

mitt i naturen.

 idag for jag, pappa och farmor till kullabygdens musteri för att shoppa lite äppelmust.
 det finns en massa olika smaker. till exempel äpple med hallon, den fick vi smakprova vid kassan och när jag utbrast (positivt): "det smakar ju hallonsoda!" så snörpte expediten till och ba "a fast den är ju utan kolsyra". öh jaha. liksom. jaja. (så sjukt trött på otrevliga service-människor. jag bryr mig inte om att hon var stressad.)
 vi köpte i alla fall en sån här låda med en massa gott. det fanns även äppelmust med kanel och vaniljsmak. jag trodde det skulle smaka som äppelpaj med vaniljsås, men det gjorde det inte riktigt.

 sen åkte vi vidare till en bondgård som hade öppet hus över påsk.
 och så fick vi kolla på en liten gris som föds upp med nappflaska. hans kompis var tyvärr svagare och hade dött, men denne lille krabat klarar sig fint. grissorten heter linderödsgris och är tydligen jätteovanlig!
 sen fick vi kolla på lammen.
 och fåren också såklart.
de höll noga koll på mig medan jag smög runt och fotograferade. men lite nyfikna var de också.

 hihi.
bääääääää


 LAMBI


 tittut.




detta året hade de också några nappflask-lamm. det är nämligen så att om en tacka får fler än två lamm så brukar hon stöta bort ett lamm för att det blir för mycket (en gammal instinkt som sitter i). då får människan rycka in och hjälpa till. fint var det på den gården.

1 kommentar:

  1. ÅH! Senast idag hade jag ett oerhört sug att åka till en bondgård. Det ser jättemysigt ut!

    SvaraRadera