15 december 2010

en översittares underkastelse.

hej mina fina vänner.

idag har en av alla tyngder lyfts från mina axlar - jag har skrivit essän om "brott och straff". det är nu äntligen över. jag bröt ihop igår på skrivningen (vi fick båda igår och idag på oss) eftersom jag tyckte frågan var var näst intill omöjlig och jag hatar att skriva långa texter för hand. till följd av mitt ihopbrytande fick vi idag skriva på dator = glad stina.

det är nämligen så att skriva för hand begränsar mig något helt otroligt eftersom det blir omöjligt att omstrukturera texten under tiden. det är så jag jobbar - jag skriver först en bastext och ordnar sedan om, formulerar om och strukturerar. mina texter blir således inte lika bra när de är skrivna för hand, speciellt inte under tidspress.

jag vet att vår lärare först ville att vi skulle skriva för hand för att vi skulle öva oss inför nationella provet nästa termin. då får man nämligen inte heller använda dator. jag förstår hans tanke, men att man inte skulle få ha dator på nationella provet tycker jag är bullshit. jag tycker att det är så otroligt korkat att begränsa elevers prestation på det sättet, helt omotiverat.

skolan är till för att förbereda oss inför verkligheten. ingen människa skulle någonsin i "verkligheten" få uppgiften att skriva en text att bli bedömd efter utan att använda en dator. jag anser att regeln bara är en kvarleva från ett samhälle där vi inte hade samma möjligheter till teknik som vi har idag.

men finns det inte risk för fusk eftersom datorer har internet? nej, det behöver inte vara så, för med den utvecklade tekniken vi har måste det vara möjligt att stänga av sådana funktioner.


basta.

2 kommentarer: